Catatan Perjalanan

Grab this Headline Animator

Catatan Perjalanan Headline Animator

Saturday 2 February 2013

Cabaran Skytrex Adventure

Salam kengkawan semua, kali ni aku nak share skit pengalaman aku masa pergi buat aktiviti High Rope Elements (aktiviti tali aras tinggi) di Skytrex Adventure, Bukit Cerakah, Shah Alam. Sebelum korang nak buat aktiviti kat sini, aku rasa baik korang buat tempahan kat laman web Skytrex Adventure dulu untuk memudahkan urusan. Kat SkyTrex Adventure ni terdapat 3 laluan yang disediakan, iaitu LA (Little Adventure ), BT (Big Thrill) dan XT (Xtreme Challeng). Untuk harga setiap laluan yg desidiakan korang leh rujuk kat sini. 

Kami bertolak seawal yang boleh dari KL menuju ke Bukit Cerakah sekarang dikenali dengan nama Taman Botani Negara. Biasa nak masuk bukit cerakah ni kena tiket, tapi bila kita dah booking ngan skytrex ni, kita tak perlu bayar tiket dan pengankutan (tram) disediakan dari pintu masuk bukit cerakah ke tapak SkyTrex Adventure.

Tram disediakan dari pintu utama ke Skytrex Adventure.
Sampai jer kat SkyTrex Adventure, kita dikehendaki tandatangan surat deklarasi kesihatan.Ini prosedur biasa kat tempat² yang menjalankan aktiviti lasak ni.

Isi borang pun nak meniru ke ?
Setelah selesai isi borang, tinggalkan segala barang yang tidak perlu didalam lokar yang telah disediakan, aku dan rakan² dibawa untuk memakai alatan keselamatan yang telah disediakan.

Instruktur cun tu... Pemberi semangat...
Dah selesai pakai alat keselematan, dan telah diperiksa oleh instruktur yang bertugas. Kami diberi taklimat keselamatan dan kami dikehendaki buat sedikit latihan (tmpt latihan ni rendah jer hehehehe)

Taklimat Keselamatan
Ni baru cuba try test jer... rendah lagi tu...
Ni pun try test jugak.
Bila semua peserta dah confident, dah tahu cara mengendalikan alatan, barulah akan terus ke tempat cabaran yang sebenarnya. Sebelum mula, kita dikehendaki memilih buddy/pasangan sepanjang melalui cabaran, so kalo korang tgk gambar org yg sama, tu buddy aku lah tu... hehehehehe

Ini bukan cubaan, ini betul².
Mengigil jugak kepala lutut aku huhuhu..

gambar² dibawah menunjukkan antara cabaran yang disediakan oleh pihak SkyTrex Adventure. Layanzzz



 




Masa aktiviti ni bergantung pada tahap keberanian individu berkenaan, setiap aktiviti ada tahap kesusahannya. Pasal keselamatan, jangan risau, semua instruktur yang ada disini telah dilatih sepenuhnya, dan mereka sangat² profesional disamping hensem dan cun²... hehehehe

Dah habis aktiviti, makan adalah acara wajib.
Setiap orang yang dapat selesaikan cabaran yang disediakan, akan diberi sijil oleh pihak skytrex. 

Setakat ni je cerita aku, maaflah tak pandai nak susun ayat, aku taip jer apa yang terlintas. Gambar pon tak banyak, kalo korang nak tgk gambar² lain boleh pergi ke FB SkyTrex Adventure di SINI....

Adios... Amigos... Chiaow...

5 comments:

  1. Wah beraninya! Sy takut tinggi....

    ReplyDelete
  2. suka! hari tu nak pergi dgn Tourism Selangor #TSDayOut tapi tpaksa cancel last minute. best eh?

    ReplyDelete
  3. Terbaik der skytrex ni. Kene berani, tahan lasak n yg penting stamina.kalau tak pancit jawabnye.

    ReplyDelete
  4. BERAPA BAJET UNTUK SEMUA AKTIVITI INI....

    ReplyDelete