Catatan Perjalanan

Grab this Headline Animator

Catatan Perjalanan Headline Animator

Tuesday 12 February 2013

Tutorial | Meletakkan Sitemap dalam blog

Hye kengkawan.. apa khabar korang semua ? Mesti lemau coz banyak makan limau. Dalam post kali ni, aku nak buat skit citer pasal tutorial blog. aku ni tak pandai sangat pon, sekadar berkongsi apa yg aku dapat semasa aku buat blog aku ni. Ikuti tutorial 1st aku... ahaks..

Apa itu Sitemap?
Mungkin itu adalah persoalan pertama yang akan korang tanya.. Aku terangkan secara ringkas.. Sitemap merupakan struktur yang bergantung kepada label setiap entri yang korang publish dalam blog. Sktuktur sesebuah blog amalah penting bagi memudahkan pembaca blog kita mencari entri yang telah dikelaskan dengan label-label yang tertentu. Aku bagi satu konsep yang cukup mudah.. Andaikan korang adalah seorang pelancong yang melancong keluar negara.. Apakah perkara yang menjadi panduan korang ketika melancong? Of course lah peta kan seperti peta dunia, google map dan sebagainya. Begitu juga konsepnya dengan blog.. Sitemap sangat penting untuk sesebuah blog yang ingin meningkatkan traffik blog melalui carian engine seperti google, yahoo dll. Entri yang korang publish akan lebih mudah untuk di baca dan dipaparkan pada carian engine selain daripada pengunaan Title Tag yang turun memainkan peranan penting.

Sitemap atau Peta Laman dalam blog aku..
Bagaimana memasang sitemap ?

Bagaimana nak pasang sitemap, caranya mudah saja, korang follow step by step langkah yang aku bagi ni..

Langkah 1 : Copy kod kat bawah ni
<script style="text/javascript" src="https://sites.google.com/site/unwanted86/javascript/Sitemaprev2.js"></script><script src="http://www.my1adventure.blogspot.com/feeds/posts/default?max-results=9999&amp;alt=json-in-script&amp;callback=loadtoc"></script> 
Langkah 2 : Korang login ke blog dan buat satu page baru yang bertajuk sitemap, peta laman atau apa² yang korang fikir bersesuaian

Langkah 3 : Lepas dah masukkan tajuk, korang jangan lupa klik pada "html" seperti yg aku bulatkan warna merah dalam gambar kat bawah. ini penting, coz kerana kesilapan ni, aku buntu seketika.
Jangan lupa klik kat html seperti dalam bulatan.
Langkah 4 : Lepas tu letakkan kod yang aku bagi kat atas tu dalam page korang, then gantikan link blog aku (yg aku garis warna merah) dengan link blog korang. 
Gantikan link blog aku dengan blog korang
Langkah 5 : Dah siap jangan lupa publish, Korang boleh gunakan link page korang untuk letakan di menu tab korang.

Bagaimana kalo korang buat tak jadi..?? Jangan segan² tanya aku, insyaAllah aku akan cuba bantu setakat yang aku mampu.

p/s : Tutorial ni utk orang² yang baru nak berjinak macam aku ni, Pada otai², kalau tutorial aku salah, harap ditegur untuk kebaikan bersama. 

Selamat Mencuba





13 comments:

  1. thanks bro.nnti sy buat mende alah ni..mklumlahhh newbie lg..ehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama lah kita Harith Iskandar , saya pon newbie jugak.... tapi insyaAllah saya akan kongsikan apa yg saya buat utk blog saya. benda yg saya x buat, tak berani nak share, takut org tanya xleh jawab.. hehehehehe

      Delete
  2. Replies
    1. terima kasih Cikgu Nurul Faiz... saya baru nak merangkak...

      Delete
  3. nice tutorial...berguna untuk rakan blogger yang lain.

    ReplyDelete
  4. baru tahu pasal sitemap.. hihi.. thanx bro sebab sudi share :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks Nurul Farahizzati sebab sudi baca.....

      Delete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete